De Techno Classica 2008 was tot en met zondag 30 maart gevuld met oldtimers, klassieke auto’s, talloze stands met prachtige boeken, documentatie, materialen, modelauto’s en natuurlijk de vele auto liefhebbers zelf. Het ging om de 20e editie van de beurs “Techno Classica”.
Een kleine opsomming van enkele klassieke sportauto’s die er te vinden waren: Deutsche Rennsport Meisterschaft uit de jaren zeventig, Divisie II-auto – de Zakspeed-Ford Escort Turbo in Mampe-kleuren, Porsche 935 uit de Divisie I, diverse oude Formule 3-auto’s, de winnende Bentley Speed Eight van de 24 Uur van Le Mans in 2003, Porche 917 Kurzheck en diverse Porsche-prototypes: 910, 908/4 en 907.
Ook Bentley stond voor het eerst met een eigen stand op Techno Classica. Bentley toonde naast elke moderne Bentley ook de historische voorganger. Zo stond er onder meer de Bentley Speed Eight met het startnummer 7 en een Bentley 4,5 Litre Blower uit het jaar 1929.
Op een mooi blauwe tapijt stond bij Ford een kanjer van een jubilaris te blinken: de Ford T die nu precies 100 jaar oud is. Tot 1972, toen de VW Kever ‘m voorbij stak, was de Ford T (bijnaam “Tin Lizzie”) met 15 miljoen exemplaren de meest verkochte auto ter wereld. Naast het T model had Ford nog een jarige: de Escort werd 40.
Prijsuitreikingen
Ook werden tijdens de autoshow prijzen uitgereikt voor onder andere ‘Best Car of the Show’, voor de mooiste cabrio, de mooiste coupé en de mooiste ‘limo’ of sedan. De ‘Best Car of the Show’ werd in deze ‘Concours d’Elégance’ gewonnen door een Royce Rolls Silver Ghost (AX-216) uit 1912. De Silver Ghost had een zescilinder van 7428 cc en een vermogen van rond de 50 pk, dat later werd opgetrokken tot 80 pk. Ter vergelijking; de stamvader van deze AX-216, namelijk de ‘Silver Ghost’ AX-201 uit 1908 zou naar verluidt verzekerd zijn voor 22 miljoen euro.
De Rolls Royce Phantom VI uit 1971 werd verkozen tot de mooiste cabrio van de show. Dit is een zeer exclusieve auto want hiervan bestaat er slechts één in de wereld.
De mooiste ‘limo’ werd tenslotte de Borgward Hansa 2400 Pullman. Borgward bouwde in de jaren ’53 tot ’59 ongeveer 1.000 stuks van deHansa. Hansa had een 2337 cc viercilinder motor, goed voor 89 pk en een top van 150 km per uur.